2020. március 14., szombat

FACEBOOK - SEUSO KUTATÓI KÖZÖS CSOPORT NYILVÁNTARTÁSAIHOZ- TÓTH SÁNDOR VISSZAÉLÉSEIHEZ

FACEBOOK - SEUSO KUTATÓI KÖZÖS CSOPORT NYILVÁNTARTÁSAIHOZ- TÓTH SÁNDOR VISSZAÉLÉSEIHEZ

MIVEL TÓTH SÁNDORÉK A SZAKDOLGOZATI ANYAGAIM LOPÁSAI UTÁN FENYEGETÉSEKKEL ELTULAJDONÍTOTTÁK A MUNKÁIMAT ÉS ÚGY HOZTÁK HAZA A SEUSO-T TÖBB TANÁROM HALÁLÁVAL, ÉS KÖZBEN CSALÁSAL MAJDNEM MEGÖLETETT VALAKI HÁLÓZATBAN TÖRTÉNŐ LOPÁSOKKAL ÉS EGYETEMI, KORMÁNYHIVATALI VISSZAÉLÉSSEL, KÉNYTELEN VAGYOK LEKÖZÖLNI AZ ANYAGOKAT 9 SZAKMA SZERINT, A SZAKDOLGOZATOKKAL ÉS DISSZERTÁCIÓ ANYAGOKKAL, VALAMINT MINDEN KUTATÁST ÉS DOLGOZATOT, LEADOTT ANYAGOT, OKIRATOT NYILVÁNOSAN MEGJELENTETNI.

SZÁMOMRA AZÓTA NEM ÉRHETŐ EL, de azért Visy Zsolttal a Seuso-kincs második részét a rendező megcsinálta.

Viszont letiltogattak és lopták az informatikai és írott anyagot, a táskákat és minden jövedelmet, jogdíjat a lapjaimból.


SEUSO-KINCS PUBLIC GROUP

Elképzelhető, hogy a hivatkozás, amelyre kattintottál, már nem érvényes, vagy az oldal olyan célközönség számára látható csak, amelybe nem tartozol bele.



Szalai Tamás: A Seuso-kincs és a lelőhely-fosztogatás: Kaparj, kurta 1999/51. (12. 23.) MAGYAR NARANCS

A Seuso-kincs és a lelőhely-fosztogatás: Kaparj, kurta



Szalai Tamás publikálva 1999/51. (12. 23.)


A nemzetközi műkincscsempészet milliárdokat termelő illegális üzletág, amely - Helga Seeden régészprofesszor szerint - kísértetiesen hasonlít a kábítószer-kereskedelemre. Hasonló hasznot szülnek hasonló módszerek. Megvannak a helyi termelők, azaz a régészeti lelőhelyeket fémkeresővel szisztematikusan kifosztók, a futárok, akik az árut átviszik a határon, és megvannak az eladók. Vannak megélhetésiek, pitik és profik. A görögök, törökök, egyiptomiak már régen megszokták a kiszolgáltatottságot, mi, magyarok 1993-ban hörpintettünk ki először keserű poharat, mikor egy New York-i bíróságon elvesztettük a Seuso-kincs visszaszerzéséért indított perünket.
A nemzetközi műkincscsempészet milliárdokat termelő illegális üzletág, amely - Helga Seeden régészprofesszor szerint - kísértetiesen hasonlít a kábítószer-kereskedelemre. Hasonló hasznot szülnek hasonló módszerek. Megvannak a helyi termelők, azaz a régészeti lelőhelyeket fémkeresővel szisztematikusan kifosztók, a futárok, akik az árut átviszik a határon, és megvannak az eladók. Vannak megélhetésiek, pitik és profik. A görögök, törökök, egyiptomiak már régen megszokták a kiszolgáltatottságot, mi, magyarok 1993-ban hörpintettünk ki először keserű poharat, mikor egy New York-i bíróságon elvesztettük a Seuso-kincs visszaszerzéséért indított perünket.

1984-ben egy angol főrend, bizonyos lord Northampton kopogtatott a kaliforniai Paul Getty Múzeum ajtaján. Egy ezüstből készült római tálalókészlet néhány darabját - egy Seuso nevű római arisztokrata egykori tulajdonát (lásd keretes írásunkat) - kínálta megvételre, és az előbbiekhez nem tartozó két közel-keleti mészkő fejet.

Talán meg is köttetett volna az üzlet, de közbeszólt a véletlen. A kincsek már a Gettyben időztek, amikor Szilágyi János György, a magyar ókortörténet két lábon járó legendája, a Szépművészeti Múzeum Antik Osztályának akkori vezetője megtekintette őket. Szilágyinak feltűnt, hogy az egyik, később Seuso-tál néven ismertté vált méretes ezüstnemű közepén egy tóparton hejehujázó társaság látható, a víz mellett felirat: "Pelso" - a Balaton latin neve! Szilágyi azonnal felhívta ottani kollégái figyelmét, hogy ez ellentmond a kincs állítólagos libanoni származásának.

Normális múzeumok ma már nem kockáztatják meg, hogy olyan műkincset vásároljanak drága pénzen, amelyért egyszer majd jelentkezhet egy, az eladónál sokkal igazibb tulajdonos, és gyanús esetekben inkább elállnak a vételtől. A Getty Múzeum is meggondolta magát, lord Northampton pedig eloldalgott a szajréval. Nem tudni, megkeresett-e aztán más múzeumokat is az elkövetkező három évben, mindenesetre a kincs eladatlan maradt. Ám ez nem szegte kedvét a derék lordnak. Ha nem kell a múzeumoknak az eszcájg, kell majd a magángyűjtőknek!


Eladó eszcájg

Ily mérhetetlen kincs árverezésére csupán két alkalmas cég van a világon: a Christie´s és a Sotheby´s. A Christie´snél az Economist jellemzése szerint olyan úriemberek működnek, akik szeretnek üzletesdit játszani, míg a Sotheby´snél olyan üzletemberek, akik szeretnének úriembernek látszani. Lord Northampton valószínűleg nem olvasta az Economistot, hiszen először a Christie´shez fordult, ahonnan rövid úton kirúgták.

Maradt az elnézőbb Sotheby´s. Amelyről már akkoriban is azt beszélték, hogy nem riad vissza a legalitás határainak átlépésétől - azóta ennek kézzelfogható bizonyítéka is akadt. (Idén nyáron kénytelenek voltak elismerni, hogy éveken keresztül árvereztek eredetiként olyan antik bútorokat, amelyekről tudták, hogy hamisítványok.)

Az, hogy az igazgatótanács már 1988-ban tudta: a Seuso-kincs egy kelet-európai lelőhelyről származhat, bizonyítható. 1989-90-ben naiv körleveleket intéztek az egykori Római Birodalom területén lévő (akkor még csak) 29 ország múzeumaihoz, melyben arról faggatták őket, vajon tűntek-e el tárlóikból nagy méretű római ezüsttálak, kancsók, egyebek. Nem, nem tűntek el sem nagy méretű római ezüsttálak, sem kancsók, sem egyebek, válaszolták a múzeumok. Miután a Sotheby´s ily alaposan lenyomozta a kincs eredetét, 1990. február 9-én egy sajtótájékoztatón be is mutatták azt, az árverési katalógust pedig elküldték a múzeumoknak. Ekkor döbbent rá mindenki, hogy a Seuso-kincs darabjairól volt szó azokban a bizonyos körlevelekben, és ekkor nyújtotta be Magyarország - Jugoszlávia és Libanon mellett - azt a tulajdoni igényét, amivel a kincset visszaszerezni ugyan nem sikerült, de árverezését megakadályozni igen.

Egyesült étkészletek

A jugoszlávok próba szerencse alapon szálltak be a versengésbe - szerintük a kincset Tito gyűjteményéből lopták el -, a libanoniak igényét viszont szakemberek is támogatták (igaz, a libanoniak végül visszaléptek, a Jugoszláviától a pert öröklő horvátok nem). Közéjük tartozott Marlia Mundel Mango, az árverési katalógus szerzője, aki mind a mai napig hirdeti a kincs libanoni eredetét. Szerinte a kincs tulajdonképpen két, egy női és egy férfi, eredetileg különálló étkészlet darabjaiból állt, aminek férfi részét a pannóniai Seuso magával vitte, amikor katonáskodni ment a Közel-Keletre, ahol egy helyi erő lányát feleségül vette: a frigy révén az étkészletek is egyesültek. Ilyen az, amikor egy szakember fut a pénze után. Hiszen azt talán maga Mrs. Mango sem gondolja komolyan, hogy egy római katona ilyen gazdag lehetett. Az pedig bizonyára csak véletlen, hogy Marlia Mundel Mango férjének, Cyrill Mangónak éppen a Sotheby´s finanszírozza professzori állását Oxfordban.

A per - már a libanoniak nélkül - 1993 őszén zajlott New Yorkban. A magyar igényt a helyi sajtóban határozott ellenszenv övezte.

Sok mindennel próbálták már magyarázni a per elvesztését, az igazság az, hogy az égvilágon semmi esélyünk nem volt. Mivel a kincs nem szerepelt egyetlen hazai múzeum leltárkönyvében sem, egyetlen ásatási naplóban sem, be kellett volna bizonyítani, hogy legelső újkori tulajdonosai lelőhely-fosztogatás révén jutottak hozzá. A magyar fél nem tudta egyértelműen meghatározni a lelőhelyet, és nem tudott olyan tanút felvonultatni, aki a lelőhelyen látta volna a kincseket. Ráadásul - ami egy európai bíróság előtt elképzelhetetlen lenne - nem vették fel a bizonyítékok közé a természettudományos vizsgálat eredményét sem, így ezt nem is vehették figyelembe az esküdtek. A hazánkat képviselő amerikai magyar ügyvéd, Frank Koszorús visszaemlékezése szerint az esküdteket meggyőzte ugyan Nagy Mihálynak, a Nemzeti Múzeum régészének logikus okfejtése, mely szerint a kincs régészetileg csakis a római Pannóniából származhat, ez azonban elég egy tudományos folyóiratban, de kevés volt az amerikai bíróság előtt.

A bíróság kimondta, hogy sem a magyar, sem a horvát állam, sem lord Northampton nem tudta kétséget kizáróan bebizonyítani, hogy őt illeti a kincs, ezért a lord "birtokon belül" marad. Ezután a Magyar Köztársaság - nagyon okosan - hivatalosan deklarálta, hogy nem mond le a kincsről. Ez több mint gesztus: gyakorlatilag forgalomképtelenné tettük a kincset, amit épeszű ember biztosan nem fog megvenni lord Northamptontól. Új pert viszont csak akkor lesz értelme indítanunk, ha a rendőrségnek sikerül megtalálnia a műkincs ellopásával és az országból való kicsempészésével összefüggésbe hozható gyilkosság tettesét vagy azokat, akik a kincset valamikor 1980 és 1984 között Nyugatra csempészték.


Halott a pincében

Arra, hogy a kincset a Fejér megyei Polgárdiban lakó, a régészeti lelőhelyeket profin fosztogató Sümegh József találta, csak közvetett bizonyítékok állnak a rendelkezésünkre. Nem tudjuk, vajon a műkincsek kiásásának tárgyában nyomozott-e a rendőrség, az viszont bizonyos, hogy úgy ´75 táján a faluban már azt beszélték, hogy "valamit talált a Jóska". Jóska pénzzé akarta tenni szerencséjét, és több, magát "amatőr műgyűjtőnek" nevező ismert orgazdának beszélt is a kincsről, melynek valódi értékét bizonyára nem is sejtette. Utoljára sorkatonai szolgálata alatt volt alkalma vevőt keresni: nem sokkal leszerelése előtt, 1980. december 17-én ugyanis holtan találták a falujában. Egy pincében. Amint azt a szakértői vizsgálat 1993-ban, a New York-i perre való felkészülés során kimutatta, a Seuso-kincs egyes darabjain található mikroszkopikus talajminták megegyeztek a pince földjéből vett mintákkal. (Ezt azonban a bíróság a per során nem engedte a bizonyítékok sorába venni.)

A ma fellelhető iratok szerint a Katonai Ügyészség vizsgálata a sorkatona halálának ügyében rövid volt. Sümegh József öngyilkos lett: eltávozása idején felakasztotta magát a faluja határában lévő egyik elhagyatott pincében. Az eljáró katonai ügyész igen kurtán végezte el a helyszínelést. Lefényképeztette a későbbi boncolás szerint már három napja halott fiatalember holttestét, meghallgatott három helybélit, megállapította az öngyilkosságot, aztán fakereszt.

A rendszerváltás után a Legfőbb Ügyészség újra kivizsgálta azoknak az ügyét, akik sorkatonai szolgálatuk alatt hunytak el. Ilyen volt Sümegh József honvéd is. Az 1980-as vizsgálat hiányosnak találtatott, mivel az iratok szerint a helyszínelés nem terjedt ki a pince környékére - az egykori szemtanúk a pince körül három különböző lábnyomra emlékeztek a hóban -, továbbá az akkori katonai ügyész kísérletet sem tett annak kiderítésére, hogy ki volt az a két idegen, akikkel Sümeghet december 14-én, azaz órákkal halála előtt együtt látták Polgárdi-Ipartelepeken, egy köpésre a végzetes pincétől.

A hiányosságok miatt a Legfőbb Ügyészség új eljárás lefolytatására utasította az Országos Rendőr-főkapitányságot. A rendőrség azonban hiába állapította meg többek között, hogy egyes hivatásos katonatisztek is tudtak a kincsről, tíz év távlatából már senki ellen sem tudtak a vádemelési javaslathoz szükséges bizonyítékokat találni. Ennek nem biztos, hogy a rendőrök impotenciája az oka, a nyomozók ugyanis a Népszabadságnak talányosan azt nyilatkozták, remélik, hogy valamennyi állami szerv átadta nekik a rendelkezésre álló dokumentumokat. Így panaszkodik az udvarias ember.


A hiányzó címszó
A kincslelet egyes darabjai 1984-ig, lord Northampton emlékezetes Getty múzeumbeli felsüléséig több kézen is átmentek. Köztük volt Halim Korban libanoni származású bécsi műkereskedő és Peter Wilson, a Sotheby´s egykori elnöke is. Közben a tálalókészletet ismeretlen kezek megrostálták. Eltüntették belőle azokat a darabokat, amelyek utalhattak volna pannóniai eredetére. Ezért nincsenek a kincsegyüttesben poharak, ezért nincs párja a dionüsztikus jeleneteket ábrázoló, fedél nélküli kancsónak. Egyetlen, később végzetesnek bizonyuló hibát vétettek csak. Benne hagyták a kincsben az úgynevezett Seuso-tálat, amely a Pelso feliratot is tartalmazza. Ennek alighanem mulatságos oka van. A műkereskedők a római korra vonatkozó információikat kispályás módon az ún. "nagy" Paoli-Wissowa lexikonból szokták nyerni, amelyből azonban kimaradt a Pelso címszó. Ebből azt hihették, hogy a Pelso valami kis pocsolya, melynek mai megfelelője ráadásul nem is ismeretes.

Akárhogyan történt is, a kincsnek Magyarországon nyoma veszett. Hirtelen felbukkanása a Lajtán túl arra enged következtetni, hogy az egész kollekció egyszerre és sikeresen átjutott a vasfüggönyön. Egy olyan korszakban, amikor Nyugatra tartó honfitársainknak még az ülepébe is belenéztek a magyar határőrök. Kivéve persze, ha olyan, nálunknál egyenlőbb honfitársainkról volt szó, akik diplomáciai mentességet élvező autóban utaztak.


Fémkereső hitelbe

A magyar törvények értelmében minden régészeti lelet állami tulajdon, függetlenül attól, hogy benne van-e még a földben, vagy előkerült-e belőle, s ha igen, miképpen. Tehát aki nem szolgáltatja be a földből - akár a saját földjéből -, vízpartról, barlangokból vagy akárhonnan előkerült régészeti leletet, köztörvényes bűncselekményt, lopást követ el.

Persze régi pénz, ékszer, kincs a legritkább esetben ugrik ki magától a földből, azt keresni kell. Ennek alkalmas eszköze a fémkereső, mégpedig az olyan jószág, amely képes megkülönböztetni a bronzot és a nemesfémeket a vastól (hiszen ki akar állandóan ráásni egy-egy leszakadt ekevasdarabra, görbe szögre). Talán van olyan, akinek nagyon érdeke, hogy ilyen eszköz két-háromszázezer forintért bárki számára hozzáférhető legyen, de a régészek nem tartoznak ezek közé.

A szerencsés kezű fosztogatóknak - a napilapok szerint: "amatőr régészeknek" - természetesen hamar akad jó barátjuk. Sok érmegyűjtő egyesületben, találkozón, aukción ismeretlenül is szívesen kioktatják az embert, hol lehet fémkeresőt, régészeti topográfiát kapni, ki veszi meg a római bronzokat, ki az érmeket, kihez érdemes fordulni, ha esetleg nagy kapás van. Sőt Bécsben van olyan bolt, ahol a magyaroknak hitelbe is adnak fémkeresőt, melyre a találandó római érmék jelentenek biztos fedezetet.

Ne legyen kétségünk afelől, hogy a mai napon is fémkeresős emberek tapodják a nyilvántartott s nemegyszer védett régészeti lelőhelyeket. A megyénként foglalkoztatott 2-8, saját trabiján rodeózó régész nem képes megakadályozni, hogy a fémkereső minden aranyat, ezüstöt vagy bronzot jelző pittyentésére ásók nyomódjanak a földbe. (Előfordul persze, hogy egy-egy megtermett kolléga kipofozza a fémkeresős polgárt a lelőhelyről, ez azonban nem jogkövető magatartás.) A régész csak magánemberként érdeklődhet a keresőzés okát illetően, és be kell érnie a "tegnap itt haraptam fűbe, kiesett az aranyfogam, és azt keresem", esetleg a "kell pofon?" típusú válaszokkal.


Elpusztított lelőhelyek

A lelőhely-fosztogatás azokban a megyékben, járásokban a legnagyobb, amelyeknek létezik a könyvesboltokban nyilvánosan bárki által megvásárolható régészeti topográfiája. A hatvanas években avval a méltánylandó szándékkal indult a topográfiai program, hogy az ország régészeti lelőhelyeit felmérje és közkinccsé tegye. A rengeteg pénzt felemésztő, fáradságos terepmunkával készített topográfiák aztán a fosztogatók bedekkerei lettek, méterre pontosan megmondva, hol volt bronzkori város, kelta falu, római villa, erőd. A Dunakanyarban szinte nincs olyan római erőd, amely ne lenne agyonlyuggatva rablógödrökkel. Ezeken a helyeken normális régészeti ásatás már nem is lehetséges, hiszen minden emléket, régészeti információt elpusztítottak már.

Mára már világossá vált, hogy a régészeti lelőhelyek megvédése nem lehetséges a topográfiák közforgalomból való bevonása, a fémkereső birtoklásának megtiltása és minden olyan, magántulajdonban lévő régészeti lelet azonnali elkobzása nélkül, amelynek eredetét tulajdonosa nem tudja hivatalos papírokkal igazolni. 1997 októberében az akkori belügy- és kultuszminiszter aláírt egy megállapodást a műkincsrendőrség létrehozásáról, amely azóta a publicitást kerülve ugyan, de működik. És az új törvények értelmében már a puszta fémkeresőzésért is kioszthatnak a bíróságok néhány évet. Ám jelenleg is a régészeknek kell bizonyítaniuk, hogy a kérdéses tárgyat lelőhelyről lopták. A mai gyakorlat szerint a néhai Sümegh Józseftől aligha tudná a múzeum elvenni a Seuso-kincset, hiszen Sümeghnek elég lenne csak annyit állítania, hogy az öregapja találta még csoda tudja, milyen régen. Azt pedig még csak-csak be tudja bizonyítani egy szakértő, hogy honnan kerülhetett elő egy eddig ismeretlen kincs, de hogy mindez még nem a törvényi szabályozás előtt történt, azt már nem. A Seuso-per kudarca arra tanít minket, hogy értékeinket a lelőhely földjében kell megvédeni, mert ha ellenőrizetlenül elkerülnek onnan, azokért állam eséllyel már perbe nem szállhat.

Az okozott kár tetemes. Túl azon, hogy elpusztulnak a lelőhelyben lévő, múltformáló régészeti információk, ókori és középkori ezüst-, aranypénzek, ékszerek, nemritkán komplett kincsek távoznak köztársaságunk vagyonából és vándorolnak profi csempészek által mozgatott futárok segítségével kétes hírű bécsi műkincskereskedőkhöz. A Seuso-kincs csupán egyike ezeknek. Ezzel véletlenül - mivel tudatlanok voltak, és nem ismerték a Pelso szót - lebuktak a zsiványok. De hány lehet olyan, amivel nem?

A kábítószerbizniszhez hasonlóan itt sem az a baj, hogy nem ismeretesek a fosztogatók, a felvásárlók, a csempészet irányítóinak nevei, hanem hogy bizonyíték valahogy sohasem akad. A magyar régészek mindegyike tudni véli, kinek lehetett alkalma átsummantani a határon a Seuso-kincset. De bizonyíték, az nincs. És addig nincs kincs.

De igazán már nem is a Seuso-kincs a fontos. Az a fontos, ami még a földben van.

Ami még a mienk.

Szalai Tamás
A szerző régész, a székesfehérvári Szent István Múzeum dolgozója.

Seuso-leltár

A kincslelet egy i. sz. 350 és 400 között készült tálalókészlet darabjaiból áll, amit - felirata és ábrázolt jelenetei szerint - nászajándékba kapott egy "Seuso"-nak becézett, alighanem germán származású római arisztokrata. (A "-so" kicsinyítő képző, a "Seo" egy hosszabb név első tagjának tűnik.) Tekintve, hogy ez a ma ismert római tálalókészletek legértékesebbike, az adományozónak igen nagy úrnak kellett lennie, talán maga a császár volt az illető.

A kincsből ma 14 darab ismert, valamennyi 90 százalékos tisztaságú ezüstből készült. Van benne négy tál (a legnehezebb 11,78, a legkönnyebb 7,15 kg-os), egy három darabból álló kézmosó készlet, egy kis amfora, egy fedeles és egy fedél nélküli kancsó, továbbá a férj italozását szolgáló "Hippolytos-készlet" (két szitola és egy további kancsó), valamint egy illatszertartó szelence a nej számára.

Mivel egy tálalókészlet darabjairól van szó, azt is meg lehet mondani, mi az, ami hiányzik az együttesből. Még ha a polgárdiak által szóbeszélt ötven darab ezüsttárgy túlzás is lehet, bizonyosan kellett lenniük poharaknak, amelyekből viszont ma egy sem ismeretes. Mivel az esküvői ajándéknak szánt tálalókészlet uniszex darabjai, érthetően, párosával fordulnak elő, valószínűleg a facér kancsóknak is voltak párjai. Felvethető, hogy az előkerülésekor bizonyára hiánytalan készlet eme darabjait azért vették ki, mert felirataik olyan utalásokat - ismert személy- vagy földrajzi nevet - tartalmaztak, amelyek egyértelműen a libanoni eredet ellen - s talán ezzel együtt a pannóniai eredet mellett - szóltak volna.

A kincseket bizonyára az egyik barbár betörés idején helyezte el ókori tulajdonosa - alighanem maga Seuso - két üstben, és rejtette villájának padlója alá (az i. sz. 374-es betörésről lehet szó). Szegény Seuso feltehetően elesett a harcokban, hiszen ellenkező esetben később kiásta volna kincsét. Tartoznia kellett a tálalókészlethez egy összecsukható, háromlábú állványnak (ún. "tripus"-nak) is, amely azonban nem fért bele az üstökbe. E hiányzó darabot alighanem a színezüst "polgárdi tripus"-ban kell tisztelnünk, mely még a múlt században került a Nemzeti Múzeum gyűjteményébe.

A Seuso-kincs értékét nehéz megbecsülni, hiszen oly egyedi. Kikiáltási ára a Sotheby´snél 40 millió font lett volna (mai átváltással 16 milliárd Ft), valódi értéke akár a 100 millió fontot (40 milliárd Ft-ot) is elérheti. Ennyiért még a magyar Szent Koronát sem lehetne eladni. Miután azonban a magyar állam nem mondott le tulajdonjogáról, és emiatt senki sem látszik vállalni a kockázatot, hogy esetleg úgy vásárol, hogy nem szerez tulajdonjogot, ma alighanem már egy 15-20 millió fontos (6-8 milliárd Ft-os) zonderangebótot is megfontolna lord Northampton.

Az egyetlen, aki bátran megvehetné a kincset, az az, aki a tulajdonjogot a jövőben potenciálisan kétségessé teheti, vagyis a magyar állam. Nem is lenne rossz üzlet. Megvennénk hatmilliárdért, aztán immár rendezett tulajdoni viszonyok között eladnánk negyvenért.

Ha lenne szívünk megválni tőle.


Libanoni bazár

Nagy ötlet volt a Seuso-kincset libanoni eredetűnek beállítani. Libanonban akkoriban kocogós tempójú háború dúlt, s ezt kihasználva, az ország műkincsei szinte ellenőrizetlenül áramlottak ki az országból. A szórványos harcok szüneteiben szorgos kezek fosztogatták az ismert régészeti lelőhelyeket. Rabolt a hazai, a szíriai és az izraeli katonaság, fosztogatott a helyi lakosság és az európai, amerikai kalandor. Kifosztották az összes vaskori és római kori temetőt, a legtöbb települést. A sors iróniája, hogy a Seuso-kincs legendája tovább rontotta a helyzetet. "A Seuso-kincs adta sok libanoninak az ötletet, hogy milliomosok lehetnek abból, ha rablóásatást végeznek. Ezek az emberek elpusztították saját hazájuk régészetét. Ez nemzeti tragédia" - kesergett Helga Seeden, az American University of Beirut régészprofesszora.

Libanon régészeti lelőhelyeinek kirablása minden képzeletet felülmúlt. Az ország egyik legfontosabb lelőhelyét, a Bekaa-völgyben fekvő Kamid el-Loz (az ókori egyiptomi forrásokból ismert Komidi) települését és sírjait buldózerekkel dúlták szét a kincskeresők. Kamid el-Loz megszűnt létezni. "Minden, ami itt értéket képviselt, a bejrúti műkincspiacra, Libanon legnagyobb szupermarketébe került" - kesergett Günther Krause, az elpusztított lelőhelyet 19 éven át kutató német régészcsoport vezetője.

Ha nincs a Pelso felirat, a Seuso-kincs ma egy nagy külföldi múzeum tárlójában állna, a következőképp feliratozva: 4th C., Lebanon, site unknown - 4. század, Libanon, lelőhely ismeretlen. Ha ilyesféle feliratot látunk, tudnunk kell, valójában azt írták ki: stolen - lopott.(J. Harper híres aforizmáját idézve: British Museum. The greeks had a word for it - theft.) A The Independent becslése szerint Libanonból 11 tonna régészeti lelet áramlott ki a háború idején. Libanont régészetileg sterilizálták.

Magyarországot még nem.


A közlés eredeti helye:

https://magyarnarancs.hu/konyv/a_seuso-kincs_es_a_lelohely-fosztogatas_kaparj_kurta-56604


(A cikkhez és anyagokhoz később a gyűjtések után a Seuso-szakdolgozatokkal és kutatási és tárgy, bizonyíték lopásokkal kapcsolatosan és a szakmai anyagokkal együtt lesznek közléseim és megjegyzéseim: Lövey- Varga Éva /Bíborvirág/ ) 

A SEUSO-KINCS A MAGYAR NEMZETI MÚZEUM VÁNDORKIÁLLÍTÁSÁN



Magyar Nemzeti Múzeum
Kiállítások
A SEUSO-KINCS - A MAGYAR NEMZETI MÚZEUM VÁNDORKIÁLLÍTÁSA 2017-2018.






A SEUSO-KINCS - A MAGYAR NEMZETI MÚZEUM VÁNDORKIÁLLÍTÁSA 2017-2018.

2018/03/27 - 2018/04/15

vándorkiállítás


A Seuso-kincs 2017. október 29-én a Magyar Nemzeti Múzeum szervezésében országos körútra indul, elsőként a Szent István Király Múzeumban mutatkozik be. A késő római császárkor egyik legjelentősebb ezüstkincse Székesfehérvár után Zalaegerszeg, Kaposvár, Kecskemét, Miskolc és Nyíregyháza múzeumában lesz látható.









A Seuso-kincs ezüstedényei minden bizonnyal saját koruk művészetének is csúcsdarabjai. Ez a különleges eszmei és anyagi értékkel bíró műtárgyegyüttes, mielőtt méltó helyét elfoglalná a Magyar Nemzeti Múzeumban, hat vidéki múzeumban is bemutatkozik. 2017. november 19-ig Székesfehérváron, a Szent István Király Múzeumban lesz látható.

A 14 nagyméretű ezüstedény össztömege 68,5 kg. Az ezüstműves remekművek saját korukban összesen 2040 solidust érhetettek. Ez azért is meghökkentő, mivel a 4. században egyetlen solidusból 350 liter búzát vagy 109 liter bort lehetett vásárolni! A Seuso-kincset két, ételek tálalására szolgáló nagyméretű lapos tál, két további tálaló és valószínűleg dísztálként is használt tál, egy mosdáshoz használt mély tál és két hozzá tartozó, geometrikus díszítésű kancsó, továbbá egy dionüszoszi ábrázolásokkal, egy állatalakokkal és egy görög mitológiai ábrázolással díszített kancsó alkotja. Két vödör, egy illatszeres tégelyek tárolására szolgáló doboz, valamint egy amfora is része az együttesnek. A kincseket a 4. század utolsó évtizedeiben vagy az 5. század elején rejthették el, feltehetően egy háborús konfliktus elől menekülve. Az ezüstedényeket egy rézüstben helyezték el úgy, hogy a nagy tálakat az üst aljába, lefelé fordítva egymásra, majd a kisebb edényeket a tetejükre fektették.

A római császárkor késői szakaszából (4. ˗ 5. század) származó kincslelet nevét az úgynevezett Seuso-tál feliratán megnevezett tulajdonosáról, Seusóról kapta, aki a Római Birodalom latin és görög kultúrán nevelkedett gazdag elitjéhez tartozott. Nevét más történeti forrás nem őrizte meg, de elképzelhető, hogy a hivatali apparátus tagjaként vagy a hadsereg tisztjeként császári szolgálatban állt. Családjának vagyonához nemcsak ezüstedények, hanem egy Balaton környékén fekvő nagybirtok és villa is hozzátartozhatott.

A késő császárkorból ismert mintegy harminc, lakoma-készlet darabjait is tartalmazó nemesfém kincslelet között a Seuso-kincs mind művészi, mind anyagi értékét tekintve kiemelkedő helyet foglal el. A kiállításon bemutatott ezüstkészlet össztömegével a fennmaradt késő császárkori ezüst ötvösművészeti kincsleletek között a legértékesebbnek számít.





Fotó: Dabasi András - Kardos Judit



A Seuso-kincset az 1970-es években találták mega Balatonhoz közeli Kőszárhegy környékén. Azóta sok viszontagságon ment keresztül, és több évtizeden át a nyilvánosság előtt is rejtve maradt. A rendelkezésre álló adatok szerint a leletet az 1970-es években egy fiatalember találta, azonban hivatalos bejelentést nem tett: feltételezhető, hogy a kincs darabjait az illegális műkincspiacon kívánta értékesíteni. Bizonyíték ezekre azonban nincs, mivel a megtaláló gyilkosság áldozata lett. A műkincs-együttesnek ezután nyoma veszett, majd a műkincspiacon bukkant fel. A rendelkezése álló információk alapján a 15 ma is ismert darabot a 80-as években vásárolta meg egy befektetőcsoport. A kincset egy angol konzorcium egy 1990-es New York-i árverésen kívánta értékesíteni, mai értékén számítva mintegy 100 millió eurós kikiáltási áron, ennek az összegnek a többszöröséért.


A magyar állam sosem mondott le tulajdonjogáról, és hogy visszaszerezze a páratlan értékű ezüsttárgyakat. Több éven át tartó sikeres tárgyalássorozat eredményeképpen 2014-ben és 2017-ben hazatérhetett a kincs jelenleg ismert 15 darabja. Három évvel ezelőtt 15 millió euró, legutóbb pedig a leletegyüttes még értékesebb darabjai esetében 28 millió euró kompenzációs díjat fizetett. Ez összességében jóval kevesebb, mint az 1990-es évek elején tervezett aukciós kikiáltási ár. Nagyságrendjét tekintve egy kincs tulajdonjogáért folytatott, megnyert per esetén a magyar államnak megközelítőleg ugyanekkora összeget kellett volna fizetnie a kincs jóhiszemű vásárló státuszában levő korábbi birtokosainak.

A tárgyalásoknak köszönhetően a nagyközönség mostantól szabadon megcsodálhatja a késői császárkor kiemelkedő művészi színvonalú műkincs-együttesét.


A vándorkiállítás hat helyszínén a különleges értékű kincslelet mellett minden településen megismerhetünk egy-egy kiállított anyagot, amely az adott múzeumhoz, területhez kapcsolódik.

A Seuso-kincs vándorkiállítás helyszínei és időpontjai:



Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum

2017. október 29. – november 19.


Zalaegerszeg, Göcseji Múzeum

2017. november 28. – december 17.



Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum

2017. december 29. – 2018. január 21.



Kecskemét, Katona József Múzeum

2018. január 30. – február 18.


Miskolc, Herman Ottó Múzeum

2018. február 27. – március 18.


Nyíregyháza, Jósa András Múzeum

2018. március 27. – április 15.


A Seuso-kincs - Vándorkiállítás 2017–2018


A kiállítást rendezte: Dági Marianna (Szépművészeti Múzeum), Mráv Zsolt (Magyar Nemzeti Múzeum)

Szakmai lektor: Török László (Magyar Tudományos Akadémia)

Műtárgyfotók: Dabasi András, Kardos Judit

Grafikai tervezés: Farkas Anna

Kiállítás látványterv, installáció: Narmer Építészeti Stúdió

Magyar Nemzeti Múzeum

Projektirányítás: Varga Benedek főigazgató, Rezi-Kató Gábor főigazgató-helyettes, Tomka Gábor projektvezető, főigazgató-helyettes, Varga Lujza projektmenedzser

Pénzügyi vezető: Zsurki Attila

Kommunikáció: Berényi Marianna, Szily Marianna

Dokumentáció: Sz. Bukucs Barbara

Nyelvi szerkesztés: Merényi Ágnes

Műtárgyvédelem: Lencz Balázs

Biztonságtechnika: Pataki János

Műszaki vezetés: Frankovics Tibor, Bernáth Károly Tibor

Logisztika: Varga Linda, Csapai Péter, Hlács László

Szakmai asszisztens: Szabadváry Tamás

Múzeumpedagógia: Kenesei Zsófia, Suba Eszter, Vattay Liliána



Támogató: Magyarország kormánya, Emberi Erőforrások Minisztériuma


A közlés helye és forrása:


https://mnm.hu/hu/kiallitasok/vandorkiallitas/seuso-kincs-magyar-nemzeti-muzeum-vandorkiallitasa-2017-2018

The Seuso Treasure - HUNGARIAN NATIONAL MUSEUM, BUDAPEST

The Seuso Treasure 

June 27, 2018 to June 23, 2019 temporary





The new item on Budapest’s cultural menu you cannot miss!
The Seuso treasure, the most significant silver find from the period of the later Roman Empire is exhibited in the Hungarian National Museum.

From the 1st century AD the Western part of what is now Hungary belonged to a province named Pannonia of the Roman Empire. The last heyday of Pannonia in 4th century AD was characterized by huge manors and luxurious villas in the countryside. Their owners belonged to the rich elite of the empire. One of them was named Seuso, whose silver tableware is now exhibited for the public audience by the Hungarian National Museum.



The collection of 14 silver pieces of tableware and the copper cauldron used for hiding them represent the most valuable collectıon of its kind (items used for feastıng and washing ) dating back to the late Roman Empire. Its ewers and platters belong the biggest and heaviest objects of their kind. The pieces of the silver tableware represent the highest level of art of their era, perfectly fitting into the visual world of art of the aristocracy. The silver tableware strongly reflects the personality and social rank of its owner. His name, Seuso is captioned on the central platter of the collectıon. Not only his name can be known by the inscriptıons but also that his villa and the surrounding fields were located near Lake Pelso, today named Balaton, the biggest lake in Central Europe. The scenes on the pieces of the collection depict storıes of love and hunting from the ancient Greek mythology that could only have been understood by the elite of the society of that time. The cosmetic casket, belonging to the owner’s wife, completes the splendour of the whole collection by comparing the beauty of the wife to that of Aphrodite.

The Seuso treasure is not only well-known in the world due to its artistic beauty but also its modern history surroundeded by criminal activities. The hoard was found by a young man in the 1970s in Kőszárhegy, near Lake Balaton, but soon he was killed and the treasure disappeared. 15 pieces reappeared at the international auction market in the 1980s, however, due to their fake documentation trying to prove their origin could not been sold. Lawsuits, scandals and unsuccessful auctions marked the last 25 years of the treasure’s modern history. The Hungarian State fınally came to an agreement with the persons possessing the Seuso treasure and all the 15 pieces was repatriated to Hungary recently.

Exhibiting the Seuso treasure was only possible after their return to Hungary. The collection of unrivalled beauty and cultural significance is on display for the public since 27 June 2018 at the Hungarian National Museum, their final place of residence.


FORRÁS: MAGYAR NEMZETI MÚZEUM - HUNGARIAN NATIONAL MUSEUM, BUDAPEST
https://mnm.hu/en/exhibitions/temporary/seuso-treasure 




Június 27-től a Nemzeti Múzeumban látható a Seuso-kincs 2018/06/26



Magyar Nemzeti Múzeum
Hírek
Június 27-től a Nemzeti Múzeumban látható a Seuso-kincs




2018/06/26


A késői római császárkor egyik legjelentősebb kincslelete, a Seuso-kincs, a tavalyi parlamenti bemutatóját és féléves vidéki vándorkiállítását követően 2018. június 27-től ismét Budapesten látható, a kincs végleges őrzési helyén, a Magyar Nemzeti Múzeumban.

A Seuso-kincs ma ismert 14 ezüstedénye és az elrejtésükre használt rézüst a római császárkor késői szakaszából fennmaradt, lakoma- és tisztálkodó készleteket tartalmazó kincsleletek között a legértékesebbnek számít. Ezüstedényei saját műfajukban koruk művészetének csúcsdarabjai voltak, ábrázolásaik jól illeszkedtek a kor arisztokratikus művészetének képi világába. Az ezüstedények egykori tulajdonosaik személyiségét és társadalomban elfoglalt helyét is tükrözik. A kincs névadó tálján nemcsak az edény tulajdonosának, Seusonak a neve olvasható, hanem az ábrázolt vadász- és piknikjelenetek egyik feliratából azt is megtudjuk, hogy villája és birtoka a Pelso, azaz a Balaton közelében feküdt. Az edényeket díszítő görög mitológiai történetek a szerelem és a vadászat témáját járják körül, üzenetüket, erkölcsi tanulságukat csak a művelt elit tagjai tudták értelmezni. A kincs illatszeres dobozának domborművei az elit nagyasszonyainak életébe engednek betekintést, akik elsősorban Aphroditéhoz hasonlított szépségükkel emelték férjük háztartásának fényét.



A kincs hazai és nemzetközi ismertségét nemcsak kiemelkedő művészi kvalitásának, hanem krimibe illő történetének is köszönheti. A kincset az 1970-es években találták meg a Balatonhoz közeli Kőszárhegy környékén. Miután megtalálójának szerencséje az életébe került, a kincsnek egy időre nyoma veszett, majd a nemzetközi műkincspiacon bukkant fel. Egy angol befektetőcsoport vásárolta meg 15 darabját, de a hamis eredetpapírok miatt nem tudták értékesíteni a leletet. Perek, botrányok és árverési kudarcok kísérték az elmúlt negyedévszázados történetét. A magyar államnak végül sikerült megállapodnia az angol birtokosokkal és kompenzációs díj fejében két részletben, 2014-ben és 2017-ben a kincs mind a 15 jelenleg ismert darabja visszakerült Magyarországra.

A kincslelet – hazakerüléséig - mind a tudományos kutatás, mind a nagyközönség elől el volt zárva. 2017 nyarán az Országházban, majd a Magyar Nemzeti Múzeum hat vidéki helyszínt érintő vándorkiállításán lehetett először együtt megtekinteni mind a 14 ezüstedényt. A Magyar Nemzeti Múzeum, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Kaposvár, Kecskemét, Miskolc és Nyíregyháza példa nélküli vállalkozásba fogott, amikor rekordidő alatt létrehozta és megszervezte a Seuso-kiállítást, kiadványokat jelentett meg, programokat hirdetett, ajándéktárgyakat készített. Ennek köszönhetően több mint 140 ezer látogatóhoz juthatott el úgy egy magas színvonalú, különleges értékeket bemutató kiállítás, hogy lakóhelyüktől nem kellett messzire utazniuk.

A vándorkiállítás 2018 június 26-án a Magyar Nemzeti Múzeumban megnyíló tárlatának újdonsága, hogy az ezüstedények mellett az a rézüst is látható lesz, amelyben a kincsleletet egykor elrejtették. Az ezüstedények pedig már összeillesztve, eredeti szépségükben várják a látogatókat. Néhány hónap múlva a Seuso-kincs a múzeum József nádor-terméből átkerül állandó kiállításának termeibe, ahol a korszak más, pannoniai lelőhelyű luxustárgyai és a kőszárhegyi ezüstállvány kíséretében lehet újra megcsodálni őket. 

A cikk forrása, a közlés helye:

https://mnm.hu/hu/muzeum/hirek/junius-27-tol-nemzeti-muzeumban-lathato-seuso-kincs




Hazatért a Seuso-kincs 2017/07/12 - (utánközlés, válogatásokhoz, szakdolgozathoz)


Hazatért a Seuso-kincs


2017/07/12




Végre Magyarországon a teljes műkincsegyüttes

Három évvel a Seuso-kincs első hét darabjának hazaszállítását követően Magyarország most visszaszerezte az ókori római eredetű, felbecsülhetetlen értékű, páratlan lelet-együttes másik hét darabját is, így végre teljessé vált a műkincsegyüttes. A Seuso-kincset most szombattól a Parlamentben kiállítva láthatja majd a nagyközönség, naponta 12 és 18 óra között, augusztus végéig. Ezt követően országjárásra indul s végül a Magyar Nemzeti Múzeumba kerülnek a műtárgyak. A Seuso-kincs végleges elhelyezéséről a Kormány a későbbiekben fog dönteni.

Magyarország sosem mondott le a páratlan kincs tulajdonjogáról, ezért az elmúlt években folyamatosan tárgyalt a most hazatért műtárgyakat őrző Marquess of Northampton családi alapítvánnyal, amely - a Wilson család alapítványával történt 2014-es repatriálási megállapodáshoz hasonlóan - nem tette vitássá, hogy a kincs törvény szerinti tulajdonosa Magyarország, és csak a kincs megszerzése, őrzése és tudományos földolgozása költségeinek kompenzálására tartott igényt. A tárgyalások eredményeképpen - ugyanúgy, mint 2014-ben – Magyarország most sem vételárat, hanem kompenzációs díjat fizetett a Seuso-kincs hét darabjáért a leletegyüttest eddig birtokló személyeknek. Három évvel ezelőtt 15 millió euró, most pedig a leletegyüttes még értékesebb darabjai esetében 28 millió euró volt a visszaszerzés költsége, ami így összességében a felét sem teszi ki az 1990-es évek elején tervezett aukciós kikiáltási összegnek. 







A 2014-ben hazatért tárgyegyüttes (fotó: Dabasi András és Kardos Judit)

A Seuso-kincs néven ismert páratlan értékű lelet egy ókori római eredetű, magasfokú mesterségbeli tudással megformázott ötvösremek-együttes. A kincs nevét a több, mint másfél ezer évvel ezelőtt élt tulajdonosáról, Seusoról, egy magas rangú római tisztségviselőről kapta, aki a Lacus Pelso (mai nevén Balaton) mentén élt a mai Polgárdi területén és aki, vagy akinek örökösei minden bizonnyal valamelyik pannóniai katonai betörés alkalmával rejtették el a kincset a 4. század végén vagy az 5. század legelején.

A kincs a Kr. u. 4. században készült, nagyméretű ezüst edényekből áll. A kincs legismertebb darabja az a tál, amelyről az egész lelet a nevét kapta. A nagy átmérőjű darab közepén aprólékos vadászjelenetek láthatók, ezeket latin felirat veszi körül, a kincs feltételezett tulajdonosának és családjának ajánlva a készletet, a tál közepén pedig a Pelso szó olvasható, vagyis a Balaton latin neve. A Seuso-kincs tizennégy, étkezéshez és tisztálkodáshoz használt ezüst edényből áll. Két, ételek tálalására szolgáló nagyméretű lapos tál (az ún. vadász-tál és a geometrikus tál), két további tálaló és valószínűleg dísztálként is használt tál (az ún. Achilleus- és Meleagros tál), egy valószínűleg kéz- és arcmosáshoz használt mély tál és két hozzátartozó, geometrikus díszítésű kancsó, továbbá egy dionysosi ábrázolásokkal, egy állatalakokkal és egy görög mitológiai ábrázolással (ún. Hippolytos-kancsó) díszített kancsó alkotja. Két, díszítésében a Hippolytos-kancsóéval rokon vödör, egy illatszeres tégelyek tárolására szolgáló doboz, valamint egy amphora is tartozik hozzá. A most hazatért hét műtárgy az Achilleus és a Meleagros tál, az állatalakokkal díszített kancsó, az amphora, a Hippolytos-kancsó és a két, díszítésében a Hippolytos-kancsóéval rokon vödör.



A Meleagros tál (fotó: Dági Marianna)

A Seuso-kincs mind összetétele, mind valószínűsíthető elrejtési körülményei alapján jól illeszkedik a római birodalom területéről ismert többi, késő császárkori ezüst kincslelet sorába. A 2. század végétől az 5. század második feléig terjedő időszakból ismert, mintegy harminc, lakoma-készlet darabokat is tartalmazó nemesfém kincslelet között a Seuso-kincs mind művészi, mind anyagi értékét tekintve kiemelkedő helyet foglal el. Ezüst edényeinek tömege összesen kb. 68,5 kg, ezzel a ma ismert és fennmaradt késő császárkori ezüst ötvösművészeti kincsek között, az eddig feltárt mintegy 1800 lelőhely leletei közül, a legértékesebbnek számít.

A tizennégy darabos dísztárgy együttes 1990-ben a New York-i Sotheby's aukciós ház árverésén bukkant fel, ahol megpróbálták értékesíteni, de egy nappal azután, hogy a kollekcióból rendezett New York-i kiállítást megnyitották, először Libanon, majd egymás után Magyarország és az akkori Jugoszlávia is kereseteket nyújtott be, azon az alapon, hogy a kincset az ő területükön találták meg, és a gyűjtemény így őket illeti. Libanon később visszavonta igényét, Magyarország és a Jugoszlávia utódjaként perlő Horvátország keresetét pedig elutasította a New York-i esküdtszék, a két ország pedig 1993-ban a fellebbviteli bíróságon is pert vesztett, Magyarország a tulajdonjogát akkor nem tudta bizonyítani, ezért a kincsek a birtokosnál maradtak.

A Seuso-kincs az 1970-es évek közepén került elő a Balatonhoz közeli Polgárdi környékéről. Sorsáról, az azóta is tartó nemzetközi nyomozás ellenére, egészen a már említett 1990-es New York-i árverésen való feltűnéséig kevés biztosat lehet tudni. A rendelkezésre álló adatok szerint a kalandos sorsú leletet az 1970-es években kutatta föl Sümegh József amatőr régész, azonban hivatalos bejelentést nem tett: feltételezhető, hogy a kincs darabjait az illegális műkincspiacon kívánta értékesíteni. Bizonyíték ezekre azonban nincs, mivel Sümegh elhunyt - felakasztott holttestét 1980-ban találták meg egy Polgárdi melletti pincében. A műkincs-együttesnek ezután nyoma veszett, feltételezhetően közvetítők útján, a nyolcvanas években került a nyugat-európai piacra. A rendelkezése álló információk alapján a tizennégy ma is ismert darabot a 80-as évek elején és közepén vásárolta meg több gyűjtő hamis libanoni papírokkal. A kincset egy angol főrend, Lord Northampton vezette konzorcium a már említett 1990-es New York-i árverésen kívánta értékesíteni, mai értékben mintegy 100 millió eurós kikiáltási áron.

Az elmúlt csaknem 30 évben Magyarország nem tett le arról, hogy megszerezze a páratlan leletegyüttest. A 2014-es és a jelenlegi sikeres megállapodások előtt az 1990-es évek elején, a New York-ban zajlott, sikertelen bizonyítási eljárások folytatása mellett az egymást követő magyar kormányok képviselői többször tárgyaltak a Seuso-kincs birtokosaival, ám ezek az erőfeszítések nem vezettek eredményre. A Seuso-kincs visszaszerzését eredményező jelenlegi, több éves tárgyalássorozat Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter irányításával zajlott, a magyar felet főtárgyalóként Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója képviselte.

A Seuso-kincs második fele a Terrorelhárítási Központ logisztikai segítségével, június elején került végleg Magyarországra. A kincset a Parlamentben kiállítva láthatja – ingyenesen - a nagyközönség, majd országjárásra indul s végül a Magyar Nemzeti Múzeumba kerülnek a műtárgyak.


A cikk forrása, a közlés helye:

https://mnm.hu/hu/muzeum/hirek/hazatert-seuso-kincs


Több mint 140 ezren látták 6 vidéki helyszínen a Seuso-kiállítást - 2018/04/20 (utánközlés)

forrás:
https://mnm.hu/hu/muzeum/hirek/tobb-mint-140-ezren-lattak-6-videki-helyszinen-seuso-kiallitast
https://mnm.hu/hu/muzeum/hirek/tobb-mint-140-ezren-lattak-6-videki-helyszinen-seuso-kiallitast



Több mint 140 ezren látták 6 vidéki helyszínen a Seuso-kiállítást



2018/04/20



A Seuso-kincs 2017. október 29-én a Magyar Nemzeti Múzeum szervezésében országos körútra indult, hogy az ország 6 különböző múzeumában mutatkozzon be 2018. április 15-ig. A kiállítás nemcsak a látogatószám és a bemutatott anyag értéke miatt különleges, hanem azért is mert azzal együtt, hogy valamennyi helyszínen kiegészült a helyi múzeum anyagával, mindenütt magas színvonalon érvényelült a kurátori koncepció és a hozzá szorosan kapcsolódó arculat.

14 nagyméretű ezüstedény, 68,5 kilogrammnyi ezüst, 6 helyszín, 140.308 látogató, 1939 –a legnagyobb titokban megtett – kilométer, több mint 200 munkatárs, 1000-nél is magasabb számú médiamegjelenés, a kiállítástól függetlenül is használható múzeumpedagógiai kiadvány, többnyelvű ismertterjesztő kötet, egységes arculat – néhány adat, amely tükrözi annak a sikernek a sokoldalúságát, amely a Seuso-vándorkiállítást jellemzi.

 

A Magyar Nemzeti Múzeum, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Kaposvár, Kecskemét, Miskolc és Nyíregyháza városa és múzeuma példa nélküli vállalkozásba fogott, amikor rekordidő alatt létrehozta és megszervezte a Seuso-kiállítást, kiadványokat jelentett meg, programokat hirdetett, ajándéktárgyakat gyártott. Ennek köszönhetően több mint 140 ezer látogatóhoz juthatott el úgy egy magas színvonalú, különleges értékeket bemutató kiállítás, hogy lakóhelyüktől nem kellett messzire utazniuk.

A különböző korú, hátterű látogatók szinte mindenhol akadálymentes körülmények között találkozhattak azzal a 14 tárggyal, amelyet több éven át tartó sikeres tárgyalássorozat eredményeképpen 2014-ben és 2017-ben térhettek haza kalandos útjukról.

A Seuso-kincset két, ételek tálalására szolgáló nagyméretű lapos tál, két további tálaló és valószínűleg dísztálként is használt tál, egy mosdáshoz használt mély tál és két hozzá tartozó, geometrikus díszítésű kancsó, továbbá egy dionüszoszi ábrázolásokkal, egy állatalakokkal és egy görög mitológiai ábrázolással díszített kancsó alkotja. Két vödör, egy illatszeres tégelyek tárolására szolgáló doboz, valamint egy amfora is része az együttesnek. A kincseket a 4. század utolsó évtizedeiben vagy az 5. század elején rejthették el, feltehetően egy háborús konfliktus elől menekülve. Az ezüstedényeket egy rézüstben helyezték el úgy, hogy a nagy tálakat az üst aljába, lefelé fordítva egymásra, majd a kisebb edényeket a tetejükre fektették.

A római császárkor késői szakaszából (4.–5. század) származó kincslelet nevét az úgynevezett Seuso-tál feliratán megnevezett tulajdonosáról, Seusóról kapta, aki a Római Birodalom latin és görög kultúrán nevelkedett gazdag elitjéhez tartozott. Nevét más történeti forrás nem őrizte meg, de elképzelhető, hogy a hivatali apparátus tagjaként vagy a hadsereg tisztjeként császári szolgálatban állt. Családjának vagyonához nemcsak ezüstedények, hanem egy Balaton környékén fekvő nagybirtok és villa is hozzátartozhatott.

A késő császárkorból ismert, mintegy harminc, lakoma-készlet darabjait is tartalmazó nemesfém kincslelet között a Seuso-kincs mind művészi, mind anyagi értékét tekintve kiemelkedő helyet foglal el. A kiállításon bemutatott ezüstkészlet össztömegével a fennmaradt késő császárkori ezüst ötvösművészeti kincsleletek között a legértékesebbnek számít.

A kiállítás legközelebb június végén Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban mutatkozik be.

A Seuso-kincs vándorkiállítás helyszínei és látogatószáma

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum
2017. október 29. – november 19.
Látogatószám: 27.528 fő

Zalaegerszeg, Göcseji Múzeum
2017. november 28. – december 17.
Látogatószám: 20.017 fő

Kaposvár, Rippl-Rónai Múzeum
2017. december 29. – 2018. január 21.
Látogatószám: 22.351 fő

Kecskemét, Katona József Múzeum
2018. január 30. – február 18.
Látogatószám: 24.058 fő

Miskolc, Herman Ottó Múzeum
2018. február 27. – március 18.
Látogatószám: 24 600 fő

Nyíregyháza, Jósa András Múzeum
2018. március 27. – április 15.
Látogatószám: 21.754 fő

A Seuso-kincs

Vándorkiállítás 2017–2018

A kiállítást rendezte: Dági Marianna (Szépművészeti Múzeum), Mráv Zsolt (Magyar Nemzeti Múzeum)
Szakmai lektor: Török László (Magyar Tudományos Akadémia)
Műtárgyfotók: Dabasi András, Kardos Judit
Grafikai tervezés: Farkas Anna
Kiállítás látványterv, installáció: Narmer Építészeti Stúdió

Magyar Nemzeti Múzeum
Projektirányítás: Varga Benedek főigazgató, Rezi-Kató Gábor főigazgató-helyettes, Tomka Gábor projektvezető, főigazgató-helyettes, Varga Lujza projektmenedzser
Pénzügyi vezető: Zsurki Attila
Kommunikáció: Berényi Marianna, Szily Marianna
Dokumentáció: Sz. Bukucs Barbara
Szerkesztő: Merényi Ágnes
Műtárgyvédelem: Lencz Balázs
Biztonságtechnika: Pataki János
Szakmai asszisztens: Szabadváry Tamás
Múzeumpedagógia: Kenesei Zsófia, Suba Eszter, Vattay Liliána

Támogató: Magyarország kormánya, Emberi Erőforrások Minisztériuma


A cikk forrása, származási helye: 
https://mnm.hu/hu/muzeum/hirek/tobb-mint-140-ezren-lattak-6-videki-helyszinen-seuso-kiallitast 

FOLYTATÓDNAK A TUDOMÁNYOS KUTATÁSOK A SEUSO-KINCS TÁRGYAIN



FOLYTATÓDNAK A TUDOMÁNYOS KUTATÁSOK A SEUSO-KINCS TÁRGYAIN

(később a 2012 után közölt anyagokhoz nagyon sok megjegyzésem és anyagom lesz!
Lövey-/Pécsi- Varga Éva (Bíborvirág) régész, vegyész, környezetvédelmi technikus, stb.  főszerkesztő laptulajdonos kiadó) 

A SEUSO-KINCS, AHOGYAN MÉG SOSEM LÁTTA





SEUSO -KINCS A MAGYAR NEMZETI MÚZEUMBAN


A SEUSO-KINCS - MNM

A SEUSO-KINCS 


Magyar Nemzeti Múzeum
Kiállítások
A SEUSO-KINCS

018/06/17 - 2019/06/23 időszaki kiállítás


Magyar Nemzeti Múzeum





A késői római császárkor egyik legjelentősebb kincslelete, a Seuso-kincs, a tavalyi parlamenti bemutatóját és féléves vidéki vándorkiállítását követően 2018. június 27-től ismét Budapesten látható, a kincs végleges őrzési helyén, a Magyar Nemzeti Múzeumban.

A Seuso-kincs ma ismert 14 ezüstedénye és az elrejtésükre használt rézüst a római császárkor késői szakaszából fennmaradt, lakoma- és tisztálkodó készleteket tartalmazó kincsleletek között a legértékesebbnek számít. Ezüstedényei saját műfajukban koruk művészetének csúcsdarabjai voltak, ábrázolásaik jól illeszkedtek a kor arisztokratikus művészetének képi világába. Az ezüstedények egykori tulajdonosaik személyiségét és társadalomban elfoglalt helyét is tükrözik. A kincs névadó tálján nemcsak az edény tulajdonosának, Seusonak a neve olvasható, hanem az ábrázolt vadász- és piknikjelenetek egyik feliratából azt is megtudjuk, hogy villája és birtoka a Pelso, azaz a Balaton közelében feküdt. Az edényeket díszítő görög mitológiai történetek a szerelem és a vadászat témáját járják körül, üzenetüket, erkölcsi tanulságukat csak a művelt elit tagjai tudták értelmezni. A kincs illatszeres dobozának domborművei az elit nagyasszonyainak életébe engednek betekintést, akik elsősorban Aphroditéhoz hasonlított szépségükkel emelték férjük háztartásának fényét.



A kincs hazai és nemzetközi ismertségét nemcsak kiemelkedő művészi kvalitásának, hanem krimibe illő történetének is köszönheti. A kincset az 1970-es években találták meg a Balatonhoz közeli Kőszárhegy környékén. Miután megtalálójának szerencséje az életébe került, a kincsnek egy időre nyoma veszett, majd a nemzetközi műkincspiacon bukkant fel. Egy angol befektetőcsoport vásárolta meg 15 darabját, de a hamis eredetpapírok miatt nem tudták értékesíteni a leletet. Perek, botrányok és árverési kudarcok kísérték az elmúlt negyedévszázados történetét. A magyar államnak végül sikerült megállapodnia az angol birtokosokkal és kompenzációs díj fejében két részletben, 2014-ben és 2017-ben a kincs mind a 15 jelenleg ismert darabja visszakerült Magyarországra.

A kincslelet – hazakerüléséig - mind a tudományos kutatás, mind a nagyközönség elől el volt zárva. 2017 nyarán az Országházban, majd a Magyar Nemzeti Múzeum hat vidéki helyszínt érintő vándorkiállításán lehetett először együtt megtekinteni mind a 14 ezüstedényt. A Magyar Nemzeti Múzeum, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Kaposvár, Kecskemét, Miskolc és Nyíregyháza példa nélküli vállalkozásba fogott, amikor rekordidő alatt létrehozta és megszervezte a Seuso-kiállítást, kiadványokat jelentett meg, programokat hirdetett, ajándéktárgyakat készített. Ennek köszönhetően több mint 140 ezer látogatóhoz juthatott el úgy egy magas színvonalú, különleges értékeket bemutató kiállítás, hogy lakóhelyüktől nem kellett messzire utazniuk.

A vándorkiállítás 2018 június 26-án a Magyar Nemzeti Múzeumban megnyíló tárlatának újdonsága, hogy az ezüstedények mellett az a rézüst is látható lesz, amelyben a kincsleletet egykor elrejtették. Az ezüstedények pedig már összeillesztve, eredeti szépségükben várják a látogatókat. Néhány hónap múlva a Seuso-kincs a múzeum József nádor-terméből átkerül állandó kiállításának termeibe, ahol a korszak más, pannoniai lelőhelyű luxustárgyai és a kőszárhegyi ezüstállvány kíséretében lehet újra megcsodálni őket. 


A CIKK FORRÁSA:

A történész értekezése 2020. 01. 06. 16:00 Katonák találták meg a Seuso-kincset?



A történész értekezése - ZAOL

2020. 01. 06. 16:00

Katonák találták meg a Seuso-kincset? 



A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján az egykori tulajdonosáról elnevezett, világhírű, római eredetű ezüstkincset pontosan 75 évvel ezelőtt, 1944 decemberében találták meg a második világháborúban harcoló magyar katonák. Laptársunkban, a Fejér Megyei Hírlapban Németh Péter történész értekezett a témáról, az írást az alábbiakban közöljük.




Havasi Péter egykori felsősomlyói lakos 1999 tavaszán közreadott beszámolóját elsődleges forrásként felhasználva rekonstruálható, hogy nagy valószínűséggel milyen utat járt be a legendás leletegyüttes 1944 év végén, amikor több mint másfél ezer év után újra emberi kezekbe került a kivételes kollekció. 




A Seuso-kincsek Fotó: Magyar Nemzeti Múzeum / MNM.hu

A legelső lépés a kincs konkrét megtalálása kellett, hogy legyen. Kizárható, hogy a magyar katonák bármit is tudatosan kerestek volna, minden bizonnyal teljesen véletlenül bukkantak rá a leletegyüttesre valamilyen földmunka végzése közben, ami lehetett akár a legminimálisabb mértékű és a legtriviálisabb jellegű is. A helyszín egyértelműen a Szabadbattyán határában található feltételezett Seuso- épület területe. A lelőhely azonosításához a legfontosabb információ az, hogy a kétségkívül a Seuso-kincshez tartozó Meleagrosz-tálról vett talajmaradvány- minta megegyezik az épület fűtési rendszeréből származó anyagmintával. Az is fontos információ, hogy a nevezett terület mindössze 1000-1500 méter távolságra volt a frontvonaltól, ami rendkívül csekélynek számít második világháborús viszonyok között. Valamint a nevezett épület minden szempontból megfelel a kincshez tartozó tárgyak eredeti használati helyének. Továbbá a legkevésbé sem valószínű, hogy annak idején a barbár betörés elől menekülő és/vagy fegyveres védekezésre készülő rómaiak értékes időt és energiát pazaroltak volna el arra, hogy több száz vagy ezer méter távolságra szállítsák el a kimondottan nehéz és nagyméretű tárgyegyüttest, miközben minden szempontból megfelelő rejtekhely volt a közvetlen közelükben, pár tíz méter távolságra: az épület északi és keleti traktusának fűtési rendszere.

Alighanem a megtalálást követően került sor arra, hogy a magyar katonák berakodták legalább egy, de akár több katonai motorkerékpár oldalkocsijába, és elszállították Felsősomlyóra a tárgyakat. A motiváció valószínűleg az lehetett, hogy egyfelől hirtelen nem tudtak mihez kezdeni a váratlanul talált, szemmel láthatóan nagyon régi, egyértelműen értékes tárgyakkal, másfelől a katonák legalább egy része Felsősomlyóra lehetett beszállásolva. Ekkor láthatta a tizenhárom éves Havasi Péter, amint a magyar hadnagy bevitte az egyik épületbe, valószínűleg a századosnak való megmutatás céljából a Seuso-kincs hat darabját, amiből öt pohár volt.

Itt, Felsősomlyón dönthettek a katonák, valószínűleg maga a százados arról, hogy a háború végéig ismételten elrejtik a kincset, de nem az eredeti, hanem egy félreesőbb, nehezebben megközelíthető, biztosabb rejtekhelyen. Alighanem ezt követően szállították el a tárgyakat a Szár-hegyre és helyezték el azokat egy megfelelőnek talált, alagútszerű felhagyott bányajáratban, majd robbantották be annak bejáratát. Egyelőre nem lehet választ adni azokra a kérdésekre, hogy mikor mellékelték a kincshez a további, újkori eredetű értéktárgyakat és a modern kori eredetű fegyvereket, hogy milyen forrásból jutottak hozzá a magyar katonák ezekhez a további tárgyakhoz, valamint hogy a több száz kilogramm össztömegű „szajré” mikor lett belepakolva a hat nagyméretű ládába. Jelenleg az tekinthető biztosnak, hogy az alagút berobbantásának pillanatában már a ládákban volt a kincs, és ott voltak az újkori és modern kori eredetű tárgyak is. Miután visszatértek a Szár-hegyről, a magyar hadnagy végrehajtotta az alighanem előre eltervezett likvidálást. A motiváció: ne hat-, hanem csak kétfelé kelljen majd osztozni a tárgyak értékesítéséből származó komoly bevételen a háború után… Ezt követően kerülhetett sor a Havasi Péter által kihallgatott beszélgetésre a hadnagy és a százados között, valamint arra, hogy a hadnagy átadta a pontos rejtekhelyet bemutató két térkép közül az egyiket a századosnak, majd távozott.

Röviden összefoglalva: a Seuso-kincs a Szabadbattyán határában történt megtalálást követően Felsősomlyón keresztül kerülhetett el, a magyar katonák tevékenységének eredményeként a Szár-hegyre 1944 decemberében. Fontos információ, hogy valószínűleg a magyar katonák nem kezdték meg a kincshez tartozó tárgyak szétválasztását, így tehát a komplett leletegyüttest szállították el a Szár-hegyre és rejtették el ismét. Ennek azért van jelentősége, mert ebben az esetben Sümegh József a teljes Seuso-kincset találta meg majdnem 32 évvel később, 1976 őszén, az alagútszerű felhagyott bányajáratban, a hat darab nagyméretű ládába pakolva. Ez pedig azt jelenti, hogy az első, 1944-ben történt megtalálás során csak az eredeti rejtekhely veszett el, de maga a Seuso-kincs egészen 1976-ig egyben volt, valamint Sümegh József tevékenységének eredményeképpen aprózódott fel a leletegyüttes és vált az illegális műkincs-kereskedelem prédájává…



FORRÁS: ZAOL 
https://www.zaol.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/katonak-talaltak-meg-a-seuso-kincset-3543618/

https://www.zaol.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/katonak-talaltak-meg-a-seuso-kincset-3543618/

Elter Tamás 2017.12.20. 22:28: Még mindig sötét gyanú övezi a Seuso-ügyet


Elter Tamás 2017.12.20. 22:28

 Még mindig sötét gyanú övezi a Seuso-ügyet

A cikk forrása:

Ez a cikk 2 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés idején pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.



2017. július 12-én Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette, hogy a magyar államnak kétoldalú tárgyalások útján sikerült visszaszereznie a világ egyik legjelentősebb késő-római ezüstlelet-együttese, a Seuso-kincs legtöbb darabját. Az évtizedekkel korábban Polgárdi határában megtalált és illegálisan külföldre csempészett felbecsülhetetlen értékű antik kincs sorsát számos, máig megválaszolatlan kérdés kíséri.
Lezárt öngyilkossági esetből máig megoldatlan gyilkossági ügy

1990 tavaszán egy polgárdi illetőségű férfi - a rendszerváltás hozta szabadságtól felbátorodva - beadványt nyújtott be a Legfőbb Ügyészséghez azt kérve a testülettől, hogy vizsgálják ki fia, Sümegh József tíz évvel korábbi, öngyilkosságnak minősített halálesetét.

A legfőbb ügyészi szerv az egy évtizeddel korábban felvett nyomozati iratok áttanulmányozása után helyt adott a kérelemnek, és emberölés alapos gyanúja miatt nyomozást rendelt el, amelynek lefolytatására az Országos Rendőr-főkapitányságot jelölte ki.



Orbán Viktor miniszterelnök és Baán László, a Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója 2017. július 12-én Országház Vadásztermében, ahol a kormányfő bejelentett, hogy Magyarországnak sikerült visszaszereznie a Seuso-kincsek páratlan fontosságú, felbecsülhetetlen leletegyüttesének második hét darabját. Forrás: MTI/Illyés Tibor


A rendőrnyomozók gyorsan rájöttek, hogy a haláleset 1980-ban történt kivizsgálása során, Sümegh József öngyilkosságként kezelt ügyében a katonai ügyészség számos és érthetetlenül súlyos hibát vétett. A már korábban beszerzett és újból megvizsgált bizonyítékok ugyanis nem önkezűséget, hanem egyértelműen gyilkosságot valószínűsítettek.





A 14 darabos ezüstkollekció egyik darabjának részlete Forrás: MTI

Sümegh József 1978-ban vonult be 24 hónapos kötelező sorkatonai szolgálatára a Magyar Néphadsereg egyik pápai alakulatához. 1980. december 14-én

a hadseregben teljesen szokatlan módon, alig néhány nappal a leszerelése előtt eltávozást kapott,

és egy nem teljesen tisztázott székesfehérvári kitérő közbeiktatásával hazautazott szülőfalujába, Polgárdiba. Ezen a napon látták utoljára élve.





A katonai ügyészeknek természetes: úgy akasztotta fel magát, hogy leért a lába a földre



Megérkezése után még egyenruhásan tért be a falu kocsmájába két, a helybeliek számára ismeretlen férfi társaságában. Némi italozás, valamint halk beszélgetés után Sümegh József a két ismeretlennel együtt a falu határában fekvő Kőszárhegy felé vette az irányt. Két nappal később (más források szerint december 17-én) a romos és elhagyatott kőszárhegyi Borbély-pincében találtak rá Sümegh József felakasztott holttestére.



A páratlan értékű Seuso-kincs tragikus sorsú felfedezője, Sümegh József sírképeForrás: Wikimedia Commons

A tetem két összefűzött katonai bőrszíjon lógott, noha Sümegh József egyenruhájához csak egyetlen bőröv tartozott.



Az is több mint gyanús, hogy a 183 cm magas „öngyilkos" Sümegh holtteste térdből megrogyott lábbal a talajra támaszkodva lógott az összefűzött szíjakon. A pincében és a bejárat előtt azonosított lábnyomokból megállapítható volt, hogy hárman érkeztek, ám csak ketten távoztak a helyszínről.Tonhauser László rendőr ezredes, a Szervezett Bűnözés Elleni Szolgálat vezetőjeForrás: Pesti Srácok

Miután a szövevényes ügy az 1993-ban felállított Szervezett Bűnözés Elleni Szolgálathoz került át, amelynek élén a kor egyik legkiválóbb „sztárnyomozója", a rendkívül jól felkészült Tonhauser László rendőr ezredes állt, a nyomozás újabb fontos részletekre derített fényt. Nem csak az vált bizonyossá, hogy Sümegh József gyilkosság áldozata lett, hanem az is, hogy a halála hátterében egy ismeretlen, nagy értékű régészeti lelet állhat.







A páratlan értékű leletegyüttes egyik Magyarországra visszakerült darabjaForrás: MTI/Illyés Tibor

Hat éves megfeszített munka után egyértelművé vált, hogy Sümegh Józsefet nyereségvágyból, az általa megtalált és elrejtett nagy értékű kincs megszerzése miatt ölték meg, de nem sikerült felderíteni az elkövetők személyét, ezért a nyomozást 1996-ban lezárták.


Gyanús angol főrend késő antik gyanús ezüstkincse


A patinás brit aukciósház, a Shotesby's 1990-ben műtárgy-árverést szervezett New Yorkban. Az aukciós katalógus legígéretesebb tétele az a több darabos, rendkívül míves, késő római ezüstedényekből, tálakból, és kupákból álló páratlan értékű kollekció volt, amelyet egy brit főrend, Lord Spencer Douglas Compton, Northampton hetedik márkija kínált fel licitre.


Lord Northampton, a birtokába került és sok botrányt okozó Seuso-kincs darabjaivalForrás: Pinterest


A Magyar Nemzeti Múzeum szemfüles régésze, dr. Nagy Mihály az egyik újság híre alapján figyelt fel a Shotesby's árverésére,illetve a brit főnemes licitre bocsátott késő antik ezüstkollekciójára. A magyar archeológus megszerezte a Shotesby's katalógusát, és tüzetesen megvizsgálta a licitre felkínált római ezüstkincsről készített fotókat. Dr. Nagy Mihály felfedezte, hogy az egyik gazdagon díszített nagyméretű tál szélén a „Pelso" felirat olvasható az ezüstbe vésve, ami nem más, mint a Balaton római-kori neve.


Pelso, a Balaton római-kori neve az úgynevezett vadásztálba vésveForrás: Wikimedia Commons

De még ennél is izgalmasabbnak bizonyult az éles szemű régész másik felismerése. A katalógusban szereplő méretadatokból dr. Nagy Mihály rájött arra is, hogy az ugyancsak díszes mosdótál pontosan beleillik abba a Polgárdi határában 1878-ban megtalált ezüstből készült római kori tripuszba, azaz edénytartó állványba, amit ekkor már több mint száz éve a Magyar Nemzeti Múzeum értéktárában őriztek.


A Polgárdi határában 1878-ban megtalált tripusz egykorú rajzaForrás: Wikimedia Commons



Dr. Nagy Mihály riasztotta a hatóságokat,  az ambiciózus régész felfedezése pedig mozgásba lendítette a kulturális kormányzatot, valamint a bel- és külügyi apparátust. 

A rejtélyes haláleset helyszínén ásták el a kincs egy részét

Több mint egy évtizeddel Sümegh József rejtélyes halála után szép lassan kezdett összeállni a kép. Sümegh Józsefről közismert volt, hogy szenvedélyesen gyűjti a földből itt-ott előkerült régi tárgyakat, amelyeket később eladogatott. 1976-ban a korábban bezárt kőszárhegyi kőbánya egyik hasadékából két nagy üstöt ásott ki illegálisan, amelyekben több tucat ezüsttárgy volt elrejtve.



A híres feliratos vadásztál az országház alkalmi kiállításán
Forrás: Wikimedia Commons

A Seuso-ügy egyetlen közvetlen szemtanúja, Lelkes László, aki az elhunyt egykori barátjaként segített Sümeghnek a leletek kiemelésében és elrejtésében, úgy emlékezett vissza, hogy amikor megtalálták a kincset, még csak nem is sejtették micsoda fantasztikus értéket képviselnek az üstökből előkerült piszkosszürke füles edények, tálak, és vázák.

A cikk innen származik:



Az ezüsttárgyak egy részét lovaskocsin Sümegh későbbi rejtélyes halálának helyszínére, a Borbély-pincéhez vitték, ahol titokban elástak tíz tárgyat, a többit pedig Sümegh József polgárdi háza pincéjében rejtette el.






A Seuso-kincsek leletegyüttesének második hét darabja az Országház Vadásztermében rendezett tárlatonForrás: MTI/Illyés Tibor

Lelkes László szerint Sümegh több tárgyat eladott, illetve elcserélt, ebből vett többek között egy csikót, valamint egy telket is. Sümegh Józsefről a falubeliek tudták, hogy többször járt fel a fővárosba az Ecseri úti ócskapiacra, meg különböző nepperekhez, akiknek - amikor pénzre volt szüksége -, el-eladogatott a Polgárdi határában talált tárgyakból. Sümegh József 1980. decemberi halála után a tárgyaknak nyoma veszett.

Orbán Viktor miniszterelnök és Baán László az Országház Vadásztermében kiállított Seuso-kincsek között

Forrás: MTI/Illyés Tibor

A hatóságok hivatalosan csak a Magyar Nemzeti Múzeum régésze, dr. Nagy Mihály 1990-es felfedezése után szereztek tudomást a köztudatba Seuso-kincsként bevonult fantasztikus értékű kincsről.


Hosszú út vezetett Pannonia provinciától a New York-i Legfelsőbb Bíróságig



Az archeológiai szakvélemények, valamint az 1990-ben elkezdett nyomozás adatai egyértelműen arra utaltak, hogy Lord Northampton ezüstkollekciója azonos a Polgárdi határában Sümegh József által megtalált kinccsel. Az értékes kollekció egyik darabján, a vadásztálon szereplő „Pelso" felirat azt bizonyítja, hogy a tál egykori tulajdonosa a Balaton környékén élhetett.




Tiberius császár márványszobra az 1. század első feléből. Tiberius mint Augustus adoptált fia, légiói élén Kr.e. 9-ben foglalta el a DunántúltForrás: Wikimedia Commons

Miután Tiberius légiói még Kr.e. 9-ben elfoglalták a mai Dunántúl nagyobb részét, ezt a területet mint római fennhatóság alá került tartományt a Kr.u. 1. század elején – Augustus császár uralkodása alatt – Pannonia néven a Római Birodalomhoz csatolták.



A császárkor századaiban Pannonia fontos és virágzó provincia lett, amely több császárt is adott a birodalomnak.




Augustus uralkodása alatt lett Pannonia a Római Birodalom provinciájaForrás: Till Niermann/Till Niermann



A Balaton közelében fekvő legjelentősebb római település, az 1. században létrehozott Gorsium-Herculia, a tartomány szakrális központja, a 4. század elejétől Diocletianus császár közigazgatási reformja után létrehozott Pannonia Valeria tartomány fővárosa lett, átvéve ezzel a korábbi tartományi központ, Aquincum szerepét. Régészetileg bizonyított tény, hogy a tartományi municipium, Gorsium vonzáskörzetében, egyrészt a mai Tác közelében, valamint Polgárdi és Szabadbattyán térségében nagy majorságok és elegáns római villák álltak.



Diocletianus márvány fejszobra. Az ő uralkodása alatt osztották fel Pannonia Inferior tartományt

Forrás: Wikimedia Commons



1974-ben tárták fel annak a hatalmas, mintegy 12 ezer négyzetméter alapterületű római villának, sőt sokkal inkább palotának a maradványait, amelyet a legnagyobb valószínűség szerint a Kr.u. 374 és 375 közötti kvád-szarmata betörés pusztíthatott el.

A mai Tác határában feltárt egykori tartományi székhely Gorsium-Herculia romjai

Forrás: Wikimedia Commons





Az ugyancsak a 4. század második feléből, végéről származó kincset egyes feltételezések szerint e villa lehetséges tulajdonosa, Seuso, egy római patrícius, aki magas rangú hivatalnok vagy legátus, katonai parancsnok lehetett, rejtette el a barbár betörés elől.

Részlet a csodálatosan megmunkált Meleagros-tálról

Forrás: Wikimedia Commons

A vadásztál szélére vésett latin nyelvű hexameter őrizte meg az utókornak a tulajdonos Seuso nevét,

amely a következőket rögzíti: HEC SEVSO TIBI DVRENT PER SAECVLA MVLTA POSTERIS VT PROSINT VASCVLA DIGNA TVIS, vagyis „Maradjanak meg számodra ezek az edények, Seuso, évszázadokon át, hogy utódaidnak is méltóképp hasznára váljanak."
A hamis papírokat lobogtató lordnál marad a kincs

Az igen meggyőző régészeti-történeti bizonyítékok alapján amelyek kivétel nélkül alátámasztották a Seuso-kincs pannóniai használatát, a magyar állam 1993-ban pert indított Lord Northampton ellen a New York-i Legfelsőbb Bíróságon, tulajdonjogának megállapítása iránt. Az angol főrend a Sothesby's által meghirdetett 1990-es aukción nem tudott megszabadulni a hirtelen gyanús hírnévre szert tett kollekciójától, mivel még az árverés előtt a libanoni kormány is keresetet nyújtott be, ugyancsak tulajdonjogának megállapítását kérve.



A New York-i Legfelsőbb Bíróság épülete, ahol a Seuso-per zajlott
Forrás: Wikimedia Commons

A libanoni állam arra alapozta keresetét, hogy a lord libanoni származási okmányokkal igazolta saját tulajdonjogát. Ezekről az okmányokról azonban hamarosan kiderült ,

hogy egy Bécsben élő libanoni származású műkereskedőtől vásárolt hamisítványok,

ezért a libanoni kormány elállt a keresettől. Mivel Lord Northampton „lebukott", és maga sem tudott törvényes tulajdonjogi jogcímet bizonyítani, a birtokában lévő ezüsttárgyak eladhatatlanná váltak, legalábbis a legális műkincspiacon.


Lord Northampton számára eladhatatlanná vált a kincs
Forrás: Wikimedia Commons

A hosszadalmas bírósági processzust ugyanakkor a magyar állam is elbukta.




Sem a Magyarországot képviselő és a szakértők szerint felkészületlen New York-i ügyvéd érvelése, sem pedig az előterjesztett bizonyítékok nem győzték meg Beatrice Shainswit bírónőt, aki bizonyítottság hiányában elutasította a magyar állam keresetét, . Így a Seuso-kincs továbbra is a lord birtokában maradhatott, noha ő sem tudta igazolni a hallatlan értékű lelet birtoklásának jogszerűségét. A rákövetkező évben indított újabb perek is sikertelenül végződtek, ezért patthelyzet alakult ki a Seuso-kincs tulajdonlásával kapcsolatban.
Lehet, hogy Sümegh József örökre a sírba vitte véres titkát

Ugyanúgy tisztázatlan, hogy az 1976-ban Sümegh József által megtalált felbecsülhetetlen értékű kincs hogyan jutott ki az országból, mint ahogy az is, ki vagy kik tették el láb alól a lelet felfedezőjét.

A feltételezések szerint 1978 és 1980 között egy szerb műkereskedő Anton Tkalec passzolta tovább a birtokába került Seuso-kincset

Halim Korban, Bécsben működő libanoni műkereskedőnek. (Itt lépett be az okmányhamisításhoz vezető libanoni szál.)


A Szabadbattyán határában folytatott ásatáson Pannónia eddig ismert legnagyobb római kori épületét találták meg a régészek. Feltételezések szerint erről a helyről származnak a Seuso-kincsek is Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Lord Northampton – ha minden igaz – 1982-ben Korbantól vásárolta meg a késő antik ezüstkollekciót, és a libanoni kereskedő látta el a brit főrendet az eredetet igazoló hamis papírokkal is. A gyilkossággal és a Seuso-kincs nyugatra csempészésével kapcsolatosan több konteós elmélet is született.

Egyesek szerint még a kádárista magyar katonai titkosszolgálat keze lehetett az ügyben,

akik a kincslelet megszerzésével és illegális értékesítésével az 1980-ban népgazdasági szinten már komoly hiánycikknek számító keményvalutához akartak jutni.

Seuso lakomája a vadásztálon Forrás: Wikimedia Commons





Sümegh József nyilván túl sokat tudott ahhoz, hogy életben maradhasson,

így e konteós szál szerint a katonai titkosszolgálat emberei „öngyilkolták meg" a szerencsétlen fiatalembert. Mások a KGB sötét árnyékát vélik felfedezni a Seuso-ügyön, ugyancsak mások az olasz maffia kezében lévő európai illegális műkincs kereskedelem gengszter-hiénái számlájára írják a máig felderítetlen hátterű szövevényes bűncselekményt.

Dokumentumfilm is készült a sötét hátterű ügyről
Forrás: Demkó Pascal

A legfőbb ügyész 2000-ben „állampolgári bejelentés" alapján ismét nyomozást rendelt el az ügyben, amely több mint tizenhét éve tart és napjainkban is folyik. Talán a közeljövőben sikerül végre pontot tenni a Seuso-rejtélyre, de az is lehet, hogy az igazságot Sümegh József mindörökre magával vitte a sírba.



A cikk forrása és származása: 

https://www.origo.hu/tudomany/20171220-lezaratlan-bunugy-fonja-korul-a-kulturtortenet-legbecsesebb-keso-antik-ezustkincset.html





MEGJEGYZÉSEK:




(Szerkesztői megjegyzés: a táska és szakdolgozatok, laptop, winchester, telefon- és lakáslopások, stb. más nem nyomozott lopások, egyetemi és egyetemek közötti, bírósági és kormányhivatali adatcserék miatt a fotók származási helye és a publikált személyek nem azok, akiket a szerzők és a régészek írnak! Azt sem hiszem el, hogy a Sümegh-ről készült képekből csak egy maradt fenn. A képen nem egy fekete/barna hajú és típusú férfi látható. A család pedig nem hinném, hogy nem őrzött meg róla képet, vagy a nyomozati anyagok!  A CIKK HIVATKOZÁSAI HIBÁSAK, a Pinterest megjelölés pedig ugyanúgy nem forráshely, mint ahogy HVG vagy más jelzést használ valaki pontos link és feltöltő megnevezése és a fotó készítőjének neve nélkül! Lövey-Varga Éva)




















Orosz Emese: Milyen ember lehetett Seuso, a híres kincsek tulajdonosa?







Orosz Emese cikke - szmo.hu
2018. június 27.


A cikk forrása:

https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kviz-mennyire-ismered-petofi-sandor-verseit/

Milyen ember lehetett Seuso, a híres kincsek eredeti tulajdonosa?




A Seuso-kincs ismét látogatható Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban.




A Seuso-kincs féléves vidéki vándorkiállítását követően június 27-től ismét látható Budapesten, a kincs végleges őrzési helyén, a Magyar Nemzeti Múzeumban. Bonyolult tulajdonviszonyairól és hazakerülésének kalandos történetéről már korábban is írtunk nektek. De vajon milyen darabokból állhatott a teljes ezüstkészlet, mennyit érhetett ókori értékén? Illetve ki lehetett egyáltalán Seuso, aki a késői római császárkorban birtokolta e kincseket?

Milyen darabokból állhatott a teljes szett?

A Seuso-kincs az egyik legjelenősebb késő római ezüst kincslelet. A ma ismert együttes 14 - többségében 4. században készült - ezüstedényből áll, illetve az elrejtésükhöz használt rézüstből.

A tárgyak közös jellemzője a nagy tisztaságú alapanyag, illetve a hivalkodó méretük és tömegük, amivel a legnagyobb késő római ezüstedények sorába tartoznak. Díszítésükben a görög műveltség képi ábrázolásait követik: a vadászat és lakoma jeleneteit, illetve mitológiai történeteket ismerhetünk fel az edényeken. Ezekkel a témákkal az uralkodó elit tagjai életstílusukat és műveltségi eszméiket - egyszóval a felsőbb társadalmi réteghez tartozásukat is kifejezték.



A Seuso-kincs ismert darabjai

• Vadász - vagy Seuso-tál (70,5 cm, 8873 gramm)

• Meleagros-tál (69,4 cm, 8606 g)

• Achilles-tál (72 cm, 11 786 g)

• Geometrikus tál (64,2 cm, 7150 g)

• Amfora (ezüstből készült dugóval), (38,5 cm, 2506 g)

• Dionüszikus jelenetekkel díszített kancsó

(43,5 cm, 3000 g)

• Cirkuszi állatjelenetes fedeles kancsó (51 cm, 3983 g)

• Hyppolitus készlet vödör A, (22,7 cm, 4436 g)

• Hyppolitus készlet vödör B, (22,9 cm, 4478 g)

• Hyppolitus készlet kancsó fedéllel (57,3 cm, 4051 g)

• Geometrikus kancsó A, (52,8 cm, 2804 g)

• Geometrikus kancsó B, (55 cm, 2671 g)

• Kézmosó medence, (45,2–46,8 cm, 2118 g)

• Illatszertartó szelence nyitható kúpos fedéllel

(32 cm, 2051 g)

• Rézüst (32,5 cm magas, 83,5 cm széles)












A készlet azonban jelenlegi állapotában valószínűleg nem teljes. Hasonló kincsleletek alapján feltételezik, hogy további darabok - kisebb asztali edények, evőeszközök és poharak is tartozhattak hozzá. A szakértők szerint az sem kizárt, hogy a kincs 248 darabból állhatott, amik - ha valóban léteznek - jelenleg ismeretlen helyen lappangnak.

A kincs feltételezett magyarországi lelőhelyének közelében, a Kőszárhegyen 1878-ban egy késő római ezüstállvány darabjai is előkerültek, amelybe pontosan beleillik az egyik Seuso-tál. A régészek így a 20 kilós állványt lelőhelye, értéke és díszítése alapján is a kincslelethez tartozó tárgyként emlegetik.

Hány liter bort lehetett volna vásárolni a Seuso-kincs értékén?

A lelet darabjai nem csak napjainkban számítanak értékes kincsnek. Az edények saját korukban is az ezüst művészet csúcsdarabjainak számítottak, ami vételárukban is tükröződött. Értéküket egyrészt nemesfém alapanyaguk adta, másrészt az elkészítésükbe fektetett ezüstműves-munka művészi minősége. A 14 darabból álló szett összesen 68,5 kg-t nyom. Ezt megduplázva becsülhetjük meg késő római kori értékét, ami kb. 2040 arany pénzérmének (solidus) felelhetett meg. Ez egy alacsonyabb rangú hivatalnok vagy lovas katona 226 évi jövedelme volt. Egy nagybirtokos azonban alig néhány év alatt kitermelhette egy ilyen ezüstkészlet árát.

A 4. - 5. században egyetlen solidusból egy katonaköpenyt, 350 liter búzát, 88 kg marhahúst vagy 109 liter bort lehetett vásárolni. Ez azt jelenti, hogy a kincs csupán jelenleg ismert darabjainak

árából Seuso több mint 220 ezer liter bort vásárolhatott volna.

Milyen ember lehetett Seuso?

A Seuso-kincs az egyik edényen megnevezett egykori tulajdonosáról kapta a nevét. A latin körfelirat így szól: "HEC SEVSO TIBI DVRENT PER SAECVLA MVLTA POSTERIS VT PROSINT VASCVLA DIGNA TVIS." Ami magyar fordításban körülbelül annyit jelent:

"Maradjanak meg számodra ezek az edények, Seuso, évszázadokon át, hogy utódaidnak is méltóképp hasznára váljanak."

De milyen ember lehetett ez a Seuso? Az egykori tulajdonos társadalmi helyzetére, személyiségére és műveltségére a kincs értékéből és az edényeken megjelenő ábrázolásokból következtethetünk. Ezek alapján

Seuso a Római Birodalom latin és görög kultúrán nevelkedett jómódú elitjéhez tartozott.

Szenvedélyes vadász lehetett, aki minden bizonnyal örömmel fogadta, ha vendégei a görög mitológia híres vadászaihoz, például Meleagroszhoz hasonlították.








Meleagros-tál domborműve

A Seuso-tálon megjelenő Krisztus-monogram alapján valószínűleg voltak keresztény kötődései. S bár nevét más történeti forrás nem említi, elképzelhető, hogy a hivatali apparátus tagjaként vagy a hadsereg tisztjeként a császár szolgálatában állt.

A krisztogram (☧) után kezdődik az ezüstbe vésett latin nyelvű körfelirat


Családjának vagyonához tartozhatott egy Balaton környékén fekvő nagybirtok és villa is, amire a vadásztál Pelso, azaz Balaton feliratából is következtethetünk.




„Pelso”, azaz Balaton felirat a vadásztálon

A családi-baráti ajándékozás kifinomul szokás volt a római elit körében. A császárok nem csak elvárták, hanem maguk és bőkezűen osztogatták az ajándékokat. Seuso is ajándékként kaphatta a nevével díszített tálat, és a többi edény is hasonló módon juthatott családjának birtokába.

A kincset valószínűleg a 4. század utolsó évtizedében vagy az 5. század elején rejthették el tulajdonosai, akik villájukat is hátrahagyva feltehetően egy háborús konfliktus elől menekültek el.

A Seuso-kincset a Magyar Nemzeti Múzeumban nézhetitek meg, további részleteket a honlapon találtok.

Forrás, képek: Magyar Nemzeti Múzeum, Wikipédia





A cikk származási helye:


https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kviz-mennyire-ismered-petofi-sandor-verseit/


https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/kviz-mennyire-ismered-petofi-sandor-verseit/


Az eredeti cikk nem közölte, de a képek Lövey-Varga Éva Késő római ezüstkincsek és Római kori bronzedények szakdolgozataiból valók! A dolgozatokat a táskával és Winchesterrel, laptoppal, iratokkal és nyomtatott anyagokkal hekker miatti máshová nyomtatással párhuzamosan ellopták az Országházban való fotózás után!